حول العالممدن عربية

مشروع مدينة ذا لاين الأسطورية

ولي العهد السعودي الأمير محمد بن سلمان أعلن يوم 25 يوليو عن مدينة ذا لاين اللي من جمال تصميمها وتطورها التكنولوجي تحسسها من فيلم خيال علمي وهي تكون واحدة من أهم وأحدث المدن في العالم كله مدينة مستدامة صديقة للإنسان والبيئة ولا يوجد فيها أي انبعاثات كربونية لأنه لن يتواجد فيها أي سيارة.مشروع مدينة “ذا لاين” الأسطورية

المدينة ستكون أغرب مدينة في العالم بسبب تصميمها اللي مفيش زيه ولا يخليها تختفي وسط الطبيعة كأنها مش موجود وليس فقط في تصميمه دي كمان هتقدر تحافظ على درجة حرارتها معتدلة طول السنة من حركة الهواء الطبيعية اللي بتمدها بطاقة ومياه طبيعية ومتجددة بنسبة 100%.

وقبل ما نحكي لك للمدينة دي مختلف عن غيرها من مدن العالم ازاي، أحكي لك الأول سريعا عن خطة المملكة السعودية لاكتساح العالم في مجال العمراني 2017.

المملكة العربية السعودية بدأت في تنفيذ مشروع عمراني ضخم في منطقة تبوك اسمه مشروع نيوم والمشروع دا ضمن رؤية 2030 اللي بتخط له السعودية من سنين طويلة عشان تحول المملكة لنموذج عالمي في مجال العمران.

وفي يناير 2021، أعلنت المملكة السعودية عن فكرة لمدينة جديدة هيتم تنفيذها داخل ومشروع نيوم اسمها مدينة ذا لاين، وقالوا إن المدينة دي تعيد تعريف مفهوم التنمية الحضرية وتقدم شكل جديد لمدن المستقبل.

وفي 25 يوليو سنة 2022، أعلنت السعودية عن تصميمات المدينة بشكل رسمي عشان تبهر بيها العالم كله.

المدينة دي تكون مدينة خطية يعني على شكل خط بيقطع صحراء تبوك ويكون عرضه 200 متر وطولها بيوصل 170 كيلو وارتفاعها بيوصل 500 متر فوق سطح البحر يعني طول برج إيفل مرة ونص وتقدر تستوعب تسع مليون نسمة و دي كثافة سكنية قليلة بالنسبة لباقي المدن وبالتالي ده هيقلل البنية التحتية في المدينة وهي خليها كمان تشتغل بكفاءة عالية جدا ومحصلش قبل كده أي نوع من أنواع السيارات وكمان مش هيكون فيها شوارع وده هي خلي نسبة الانبعاثات الضارة بالبيئة أو بالسكان صفر وتعتمد بنسبة 100% على الطاقة المتجددة، لأن الأولوية في المدينة هي صحة الإنسان ورفاهيته على عكس كل المدن اللي الأولوية فيها للمواصلات والبنية التحتية ومعظم الخدمات جوا المدينة تشتغل بالذكاء الاصطناعي والروبوتات.

مدينة ذا لاين هتقدم مفهوم حديث من مفاهيم العمران اسمه zero gravity urbanism أو العمران منعدم الجاذبية وببساطة المدينة دي هيكون ارتفاعها تقريبا 500 متر، يعني تكون من أعلى البنايات في العالم والارتفاع ده هيكون متقسم لطبقات فوق بعض بشكل عمودي الطبقات دي فيها كل الخدمات الممكن تتخيله في المدارس والمولات والحدائق العامة وغيرها، وبالتالي ده هخلي سكانها يتحركوا وبسلاسة ما بين الطبقات دي في مدة مش بتزيد عن 5 دقايق.

وبكده هتشجع سكانها إنهم يمشوا جواها من مكان لمكان في مدة صغيرة جدا وبيئة مثالية طول السنة وسيلة النقل في المدينة هتكون قطار فائق السرعة وصديق للبيئة يربط بين طرفين المدينة.

في مدة مش هتزيد عن 20 دقيقة دي وجوانب المدينة الخارجية هتكون عبارة عن مراية عاكسة وده معناه إن المدينة من برة تعكس شكل الطبيعة المحيطة بها وتندمج معي هتبقى دخيلة على طبيعة المنطقة ولا غريب عليها.

ومن المتوقع أن المدينة تكون موجودة بحلول سنة 2030.

شاهد أيضا:معلومات عامة عن الأردن

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى