منوعات

ظاهرة دوران الحيوانات.. هل يعني نهاية العالم؟

ما هي ظاهرة دوران الحيوانات

ظاهرة دوران الحيوانات بدأت تنتشر خلال الأيام الماضية واتنشرت صور لحيوانات تسير في دوائر مستمرة بطريقة غريبة وفي بلاد مختلفة في العالم زي الصين وانجلترا والشرق الأوسط.

قيل ان الكلام دا معناه ان هناك خطر يهدد الكوكب والحيوانات بدأت تحس بيه تحذرنا منه.

لكن هل هذا الكلام حقيقي؟ وما هي ظاهرة دوران الحيوانات؟

وما هو التفسير العلمي لهذا الموضوع ؟

الموضوع بدأ في شهر نوفمبر لفيديو متصور من مزرعة في شمال الصين يظهر فيه عدد كبير من الخرفان بلف حوالين بعض الدير لمدة اثني عشر يوم متواصلين.

والفيديو دا انتشر بشكل كبير ومحير العالم كله بما فيهم من مجتمع العلمي.

وبعد أيام البروفيسور Matt Bell الباحث في قسم الزراعة بجامعة هارفرد، إنه يفسر الظاهرة.

وقال إنها بسبب الضغط النفسي الذي تعيش فيه الأغنام عندما تظل لفترة طويلة في مكان مقفول وفي مساحة ضيقة، وإن الظاهرة بدأت بعدد صغير من الأغنام وبعدها باقي القطيع انضم لهم لأنهم كائنات اجتماعية تحب أن تشارك بعض نفس الأفعال.

لكن بعدها بدأ يظهر صور لحيوانات مختلفة في أماكن ثانية تتصرف بنفس الطريقة الغريبة.

عشان زود الناس حيرة أكتر.

أول صورة منهم كانت لمجموعة من الغزلان بتلف حوالين بعض بنفس الشكل بنفس الطريقة. وفي الوهلة الأولى هتصدق أن الحدثين لهم علاقة ببعض.

لكن في الحقيقة الصور دي قديمة ويرجع تاريخها لشهر ابريل السنة اللي فاتت والتي صورها كان فوتوغرافيا اسم Lev Fedoseyev بيظهر فيها قطيع من حيوانات الرنة في شمال غرب روسيا الذي يستخدم الأسلوب ده عندما يحسب أي خطر أو تهديد من أي حيوانات مفترسة كوسيلة للدفاع عن نفسه، وأيضا يلتفون حول الصغار في منتصف الدائرة من اجل حمايتهم.

وظهر صور اخري للمجموعة من النمل تدور حوالين نفسها بنفس الطريقة وهذه الصور رصدت في شهر أغسطس سنة 2020 على إيد بروفسير اسمه Javier Devid، في جامعة Simon Bolivar في فنزويلا وسمى الظاهرة Ant mill أو دوامة النمل.

وقال إن الظاهرة دي بتحصل لما النمل يفقد طريقه للعودة الذي يرسم بمواد معينة اسمها الفرمونات.

هناك بتبدأ كل نملة تمشي ورا النملة على أمل أنه يعثرون طريقهم، لكن في النهاية ينتهي بهم الحال وهم يستمرون في السير حوالين بعض لفترات طويلة جدا ممكن تنتهي في النهاية بموتهم كلهم.

ومع كل الصور دي انتشر صور تانية لمجموعة من الأسماك تعوم في دواير بنفس الأسلوب والحقيقة ان السباحة في شكل دائري.

أسلوب منتشر بين معظم الكائنات البحرية لأسباب كثيرة أهم سبب فيهم.

إن الأسلوب ده يستهلك طاقة أقل في السباحة لأن الحركة الدائرية تخلق دوامة حوالين السمك، وبعد ساعدهم يتحركوا بشكل أسهل بقوة دفع المياه وأيضا الحركة الدائرية تساعدهم يحس بالدفئ وأيضا تساعدهم على تماسكهم مع بعض وكل الظواهر دي مش مرتبطة بعد لا من قريب ولا من بعيد.

والكلام دا معناه إنك لا تصدق أي شيء تراه على السوشيال ميديا ولازم تتأكد بنفسك من حقيقة من الكلام اللي تقرأه.

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى